Uit het Witte Weekblad - week 11, 2000

Overweldigend aantal bezoekers verbreekt alle records

Sloten - De Molen van Sloten is heel wat bezoekers gewend, maar de eierententoonstelling van afgelopen weekend overtrof alle verwachtingen. Ruim 850 bezoekers bewonderden in twee dagen tijd het werk van elf exposanten, die hiermee in één klap het bezoekersrecord wisten te verbreken. Gelukkig hebben de eieren deze bezoekersexplosie weerstaan. Een bijzondere tentoonstelling, die duidelijk niet genoeg had aan twee bezoekdagen. De grote belangstelling is in elk geval een positieve graadmeter. Soms moest er een stop worden ingelast, zodat de nieuwkomers rustig konden kijken. unaniem was de bewondering voor het handwerk, maar soms ook ongeloof omdat mensenhanden tot zulke hoge prestaties in staat zijn. Zijn dit wel echte eieren? De bezoekers aan de eierententoonstelling in de Molen van Sloten konden het eigenlijk niet geloven. Dat is oneindig veel meer dan zorgeloos een eitje tikken op de zondagmorgen.
Wethouder Rob van der Riet opende de tentoonstelling op zaterdag 11 maart en stak daarbij zijn bewondering niet onder stoelen of banken. Allemachtig knap, allemachtig creatief en gemaakt met allemachtig veel geduld, wist hij de tentoonstelling samen te vatten. Als ik een eitje tik, ligt hij in 23 stukken in elkaar, maar wat je hier ziet gaat je verstand te boven. De voorbereiding heeft dan ook anderhalf jaar in beslag genomen en daarmee heeft deze tentoonstelling een uniek karakter. Deze exposanten zijn wel héél eiverig - voor deze gelegenheid met een korte ei- bezig geweest. En wat een schitterende locatie voor deze tentoonstelling.
De eerste exposant bij binnenkomst was Petra de Smit uit Lijnden. Zij bracht een ware hommage aan haar vader die dertig jaar geleden overleed. Zijn creativiteit als banketbakker, maar ook als amateurschilder, werd in miniatuur op een ei uitgebeeld. Een ganzenei wist Petra om te toveren tot een uitklapbare fotolijst. Deze objecten zijn uiteraard niet te koop maar voor de liefhebber zorgde Petra de Smit voor decoratieve handwerkjes.

Combinaties
Adele Hoek wist het bewerken van de eieren goed te combineren met folkloristische Hindeloopen schildertechnieken. Maar echt opzien baarden haar ganzeneieren die tot ware kastjes zijn omgebouwd. Deurtjes die opengaan, tonen piepkleine stapeltjes linnengoed en piepkleine laatjes laten zich makkelijk openen. met de miniatuur klompjes ervoor vormen de siereieren een typisch Hollands plaatje.
Wat fijn filigraanpapier kan doen bewees Jo de Groot uit Haarlem en opmerkelijk daarbij is de bijdrage van wijlen Joop van de Poll. Sprookjesfiguren, gerold en geknipt uit witte memoblaadjes, kregen een plaatsje in een ei. Don Quichotte, de Rattenvanger van Hamelen en Roodkapje werden in sprekende taferelen neergezet. Zoals de Nieuwe kleren van de keizer, die een naakte keizer laat zien met een piepklein, goudkleurig piemeltje. Humor bezat de heer Van de Poll in elk geval. Eindeloos veel geduld moet Lydeke Veldman bezitten om de eieren zo uit te zagen dat zij van Brussels kant lijken. Breekbaar zijn deze eieren ook, in tegenstelling tot de houten eieren van Klaas Dikstaal. Houten eieren hebben dankzij hun nerven elk een eigen compositie. Bovendien zorgen de verschillende houtsoorten voor een kleurrijk geheel.
Duri Mantel uit Grouw versierde haar eieren met traditioneel knipwerk. Het papier wordt met een fijn schaartje tot een folkloristische afbeelding geknipt en vervolgens op het ei geplakt. Een werkje dat vroeger door vele vrouwen werd gedaan.
Heel streekgebonden waren de eieren van Joke van de Kaa uit Hengelo. Met zorg wordt een bloem of blaadje op een ei gelgd, dat vervolgens wordt verpakt met uischillen, thee of spinaziebladeren. Daaromheen gaat een doek en wordt een speciaal procédé gevolgd. Het resultaat van de licht- en donkergekleurde afdrukken is opzienbarend mooi.

Plakplaatjes
Hummelfiguren, jonge vogeltjes in een nest en bloemmotieven omringd door een loodband. Dat is het werk van Rian van der Hout, die de eieren zo fijn beschildert dat zij steeds maar moet uitleggen dat het beslist geen plakplaatjes zijn. Met een loep, en met liefde voor details, zijn deze eieren beschilderd en het beslist waard om een ereplaats in een vitrinekast te krijgen.
Het werken met Fimoklei is algemeen bekend, maar zoals Bianca van As de Fimo bewerkt is heel bijzonder. Als porselein zo teer zijn de rozenknopjes en de vogeltjes lijken zo weg te vliegen van het ei. Zelfs het egeltje heeft ontelbare stekeltjes gekregen.
Nel Hombroek weet te toveren met het penseel. Miniatuur landschappen met een molen, schattige konijntjes of carnavaleske maskers. Het is haar allemaal wel toevertrouwd.
Gemmy Willemsen van Belle Ambi liet zien dat de paastafel op smaakvolle wijze kan worden aangekleed met exclusieve decoraties. Veelal handwerk, zoals de smakelijk uitziende taartjes van beton, doen het steevast goed op de tuintafel. Wie geïnspireerd raakte bij het zien van zoveel moois, kon doe-het-zelf-pakketjes aanschaffen om nog voor de Pasen zijn eigen eieren te versieren.